donderdag 1 november 2012

Hoe lang is een HEMA rookworst houdbaar?


Maandagmiddag half vijf.
Voordat ik uit school naar huis fiets race ik langs de Hema om mijn fotobestelling af te halen. Bij de klantenservice zijn nog drie wachtenden voor me. Geduldig als ik ben schik ik me in de rij. De vrouw vóór me is snel aan de beurt. Ik kan haar gezicht niet zien, wel de gebreide knalgele kleppet die ze op haar hoofd heeft. Ik kan haar wel horen, en goed ook.
“Ik heb hier drie weken geleden deze worst gekocht, ik kan de bon niet meer vinden” roept ze,  terwijl ze uit een zakje een rookworst tevoorschijn haalt zoals we die van de Hema kennen.
“U heeft dríé weken gelden die worst hier gekocht???” vraagt de verkoopster ongelovig.
“ja, die bonnetjes die raak ik altijd kwijt, die heb ik niet meer, maar moet-u nou eens kijken, de schimmel staat er op!’

Vanwaar ik sta kan ik goed zien dat er inderdaad schimmel op de worst zit. Ik kijk voorzichtig opzij en zie dat mijn mede-wachtende buurvrouw hetzelfde in mijn richting doet. We wisselen een knipoog. Hoe gaat de verkoopster dit aanpakken?
De verkoopster zegt niets en staart de vrouw aan.
Twee meter verder staat haar leidinggevende. Hij neemt het over en doet dat met gezag.
“Mevrouw, een hema-rookworst is drie dagen houdbaar, daar kunt u op vertrouwen. Als een worst drie weken ligt kunt u hem beter niet meer opeten”
“ Drie dagen? Ooooooh, nou, het is goed dat ik dat weet, nou dan ga ik weer”
Met het geluid van een optrekkende auto beweegt ze zich met een viertal “Oooooh’s“ naar de uitgang. Ik kijk weer voorzichtig naar mijn buurvrouw. Die proest beschaafd. Ik doe graag mee. 

Samen kijken we naar de verkoopster. Met uitgestreken gezicht staart ze ons zwijgend aan.
“Waar zit nu die verborgen camera?” waag ik te vragen. “Wat zegt u? “ vraagt ze dreigend.
“Of er hier ergens een verborgen camera hangt.” leg ik voorzichtig uit.
“Nou, ik moet het allemaal even verwerken, dat kan ik u wel vertellen” is haar antwoord.
Ik zie mijn buurvrouw hikken en we schieten samen in de lach.
Het duurt nog wel even voordat we allebei aan de beurt zijn, we lachen nog gezellig even door. 
Hoewel we geen woord gewisseld hebben bouwen we hier een band voor het leven op. 
Wij weten vanaf nu dat je een Hema-rookworst drie dagen kunt bewaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten