vrijdag 2 november 2012

Sept. 2011 - Logeren


Moet u niet werken, Oma?, vraagt Koen met een ondeugende grijns. Wat bedoelt hij?, sein ik naar zijn moeder. Koen wil graag logeren. Hij kan altijd. Oma niet, oma moet werken. Het is weer even wennen na de zomervakantie. Thuis overleg ik met Jorien. Komt het ons dit weekend uit? Zeker wel, laat ze allebei maar komen. Dat is ons de vorige keer goed bevallen. Zaten de jongetjes samen ‘s morgens om half zeven aan de lego en kon ik in alle rust mijn koffie drinken. De boodschap is goed ontvangen, vanmiddag was het zover. In de middagzon (hoe voelde dat ook alweer??) fiets ik de familie tegemoet. In de verte zie ik het zwaaiende handje van Aart voorop de fiets van zijn moeder. Ik keer om en we rijden samen huiswaarts. Gezellig!

Zo warm hebben we het deze zomer nog niet vaak meegemaakt met de jongetjes in de tuin. Ik haal de bejaarde indianentent die we nog altijd huisvesten tevoorschijn en we eten een ijsje. Zal ik het badje pakken, vraag ik zachtjes aan Elske. De zwembroeken zitten in de tas, fluistert ze terug. Jorien werpt zich op om het badje op te blazen. Veel groter dan een emmer is het niet en dat is ook niet nodig. Water is water en nat is nat, de jongetjes vinden het allemaal even prachtig. De druiven aan de pergola doen het ook goed. De blauwe zijn al lekker op smaak en een meter boven de grond hangen er al snel niet veel meer. Die zijn in de mondjes van Koen en Aart verdwenen. Dit is echt genieten, zo’n zomermiddag, die blote lijfjes en dat geklessebes om je heen. Het blijft opletten. In een onbewaakt ogenblik kiepen de broertjes minstens een halve kilo kippenvoer in het hok. Hoe ze dat zo snel voor elkaar krijgen is me een raadsel, mij zou het niet lukken. De kippen hebben de eerstkomende dagen niets te klagen over de catering.

Elske gaat naar huis, ik hang nog een wasje aan de lijn en zet me naast Jorien op de bank. Genietend bekijken we de spelende mannetjes. Ikke poepie edaan! roept Aartje. Succes!, wenst Jorien me grijnzend en ik haast me voor een broekinspectie. Bah, wat is dat?? roept Koen met een vies gezicht en in een oogopslag heb ik de situatie helder: hij is met zijn blote voetjes in de poep gaan staan die uit het zwembroekje van zijn broer is komen glijden. Met klem gebied ik de jongetjes allebei stil te blijven staan en Jorien en ik plannen onze strategie: zij neemt Koen in de houdgreep en ik pak Aartje beet. Op naar het grote bad, onze reguliere logeerattraktie.

Heerlijk hoe je in een bad alles weg kunt spoelen wat je kwijt wilt. Zodra de broertjes poepvrij zijn gaat het bad vol en spelen ze verder waar ze in de tuin gebleven waren.
Oma gaat eten koken en Jorien regelt het badritueel.
We zijn een prima team.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten