maandag 3 april 2017

Stagebezoek en intrinsieke motivatie: docentgeluk(t)

Voor vanochtend staan drie stagebezoeken op mijn agenda. 
Na het eerste bezoek zweef ik de deur van het bedrijf al uit, na het tweede en derde bezoek ben ik in de wolken. 

Het is even zoeken, ik parkeer mijn auto voor de deur. De naam op de vlaggen herken ik van een reclame, dit is geen klein bedrijf. Bij de voordeur word ik door "mijn" leerling verwelkomd, hij begeleidt me naar een lichte spreekkamer. Of ik koffie wens, en zo ja, hoe ik die drink? 

Een dame en een heer voegen zich bij ons, ik leg het stageformulier alvast op tafel en vraag nieuwsgierig aan onze stagiair, die ik in dit verslag Marco zal noemen: 
"Vertel me eens, waar ben ik nu beland? Wat is dit voor een bedrijf?" 
In de volgende zeven minuten rolt het gehele bedrijf in volzinnen uit de mond van Marco: in de afgelopen week heeft hij kennelijk een duidelijk overzicht aangeboden gekregen en dit alles goed opgeslagen. De mond van zijn buurman zakt ietsje open, ik merk trots op dat er dus een spons in zijn bedrijf rondloopt die alles opneemt. "Ik heb het in de gaten, ja.", grinnikt hij. 

Vanaf september heb ik mijn best gedaan om het sectorvak zo goed en zo kwaad als het ging uit de doeken te doen maar in de afgelopen stageweek is het wonder gebeurd: de intrinsieke motivatie is ontkiemd. 

Drie volwassenen beluisteren met ontroering hoe Marco elke ochtend om 6 uur voor zijn plezier zijn bed uit komt en hoe hij de opdrachten en verplichte verslaglegging al daadkrachtig ter hand heeft genomen. De mensen van het stagebedrijf zijn tevreden over zijn inzet, ijver en uitvoering, Marco incasseert de pluimen met een verlegen glimlach. 

Eerder dit schooljaar luidde een opdracht dat een bedrijf onderzocht moest worden op specifieke commerciĆ«le kenmerken. Marco en zijn maat togen naar de warme bakker en kwamen terug met informatie waaraan, volgens de docent en tot hun ergernis, nogal wat mankeerde. Vandaag zie ik begrip, alsof de bliksem inslaat, als ik die opdracht met een grapje in Marco's herinnering breng: nee, natuurlijk gaat hij vanaf nu nooit meer naar de bakker voor een opdracht! Hij heeft zijn intrede gedaan in de sector Economie & Ondernemen, zijn motivatie is vanaf nu intrinsiek geworteld. 
Deze stage betekent de omslag in zijn leren. 

Zoals gezegd, ook het tweede en het derde stagebezoek verlopen inspirerend - voor zowel leerling als docent. De complimenten van de stagebegeleiders zijn gemeend, de leerlingen dankbaar en trots, de juf niet minder: deze dag krijgt een fraai gouden randje. 

Het belang van praktijk/stage-ervaring als toevoeging aan de gesimuleerde werkplek van het sectorvak is onmiskenbaar. Hoe meer hoe liever wat mij betreft. 
De context telt!