vrijdag 28 maart 2014

Neon-feestje - the day after

De wekker gaat. 
Au! Wat is er met me aan de hand?
Even voorzichtig bewegen… 
Gelukkig, alles doet het nog. 
Ik word echt te oud voor schoolfeesten. 
Maar wat was het leuk!! 
Een dik compliment aan leerlingen en docenten 
die hiervoor hun nek hebben uitgestoken. 
Een feest voor derdeklassers gleed de laatste jaren telkens uit 
op ontbrekende aanmeldingen. 
Dit jaar kwamen de leerlingen zelf met een kloppend plan voor de dag. 
Dat moet het geheim zijn 
voor de klapper die het Neon-feest gisteravond werd. 


Ik werd ingeroosterd als fotograaf en heb zodoende overal bij mogen zijn. 
Mijn oude hersenen hebben weer voor jaren genoeg kleuren en geluiden toegediend gekregen. Verbijsterend als je die zoals ik niet gewend bent. 
Ik heb me natuurlijk helemaal suf geklikt. Je doet het of je doet het niet. 
Maar de leukste momenten beleefde ik wanneer leerlingen
 - sommigen ken ik niet eens - 
voor me kwamen staan en vroegen: Mevrouw, wilt u van ons ook een foto maken? 
Mijn hippe cameraatje kent een truc om 
in volslagen donker zonder flits een mooi plaatje te produceren. 
Voorwaarde is dat de fotograaf en haar object synchroon bewegingsloos zijn. 
Leg dat maar eens uit als horen en zien je vergaat. 
Wie gisteravond in die knetterherrie 
een dame op leeftijd en een stel pubers op de dansvloer zag bevriezen 
was dus getuige van een stukje communicatie op het hoogste niveau. 
Ik heb er van genoten!!

Later dan ik van plan was vertrok ik naar huis. 
In de auto ontdekte ik dat mijn mobiel nog in de aula moest liggen 
(en dat was ook zo) 
en zo vertrok ik zelfs nog later. 
Thuiskomen was heerlijk. 

Uren na thuiskomst dreunden de feestgeluiden nog door mijn hoofd, voelde ik me 
hoogbejaard in mijn protesterende lijf. 
En nog eens uren zal ik naar het scherm zitten turen 
om voor de schoolsite de mooiste, leukste, grappigste plaatjes uit die 
zevenhonderdnegen foto's te destilleren. 
En al die tijd prijs ik me gelukkig met 
deze baan, deze leerlingen en deze collega's. 
In een veelbewogen week was een schoolfeest 
wel het laatste waar mijn hoofd naar stond, 
eerlijk is eerlijk. 
Maar nu…. 
heb ik al bijna zin in het volgende feest. 

Mark, mag ik dan weer foto's maken??

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten