donderdag 23 januari 2014

Haastklus in badjas

In het prettige besef dat ik vandaag nergens heen hoef blijf ik nog even liggen als de wekker afloopt. Ik hoor de regen op het dak en loop in gedachten mijn dagprogramma door. Een lange lijst van klusjes heb ik mezelf voor vandaag ten doel gesteld, en ik kan niet zeggen dat ik daar veel zin in heb. Terwijl ik moed lig te verzamelen hoor ik het geluid van de vuilniswagen en ik weet: ik moet wél ergens heen, en snel ook.

Ik ben mijn bed al uit, gris mijn badjas mee en strompel de twee trappen af. De voordeur zit op het nachtslot, ook dat nog, de enige schoenen waar ik in kan springen zijn niet van mij, de garagedeur laat zich gelukkig vlot openen - en daar draaf ik met onze grijze container naar de vuilniswagen. Deze echter maakt juist weer vaart voor een volgende lichting, hier om de hoek.

Met een zucht houd ik halt en incasseer mijn verlies: ik ben te laat. Maar de chauffeur heeft me gezien en houdt de wagen stil. Zo snel als ik kan sleep ik mijn container naar de laadbak aan de achterkant en groet de man die hem van me overneemt. Ik hoop maar dat mijn grijns zo breed is als ik denk, want wat ziet hij nog meer? 
Als ik ga liggen gaat mijn haar altijd staan, ik weet exact hoe belachelijk ik er uit zie. Op de instappers van mijn man, in mijn kobaltblauwe badjas. Het is drie graden maar daar merk ik niets van, komt er soms stoom uit mijn oren?

Sneller dan ik mijn bed uit was is de container geleegd. Zo stralend als ik kan bedank ik de man voor de service en haast me met de rammelende bak in mijn kielzog naar huis. Zouden de buren al wakker zijn? Ik hoop maar van niet.

Ik sta alweer in de hal, werp omzichtig een blik in de spiegel. Vreselijk zeg - en ik schiet in de lach. Ik ben zeven minuten mijn bed uit en heb mijn eerste avontuur al beleefd. Kom maar op met de rest van de dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten