Onze jongste ging naar het vmbo.
Op de fiets,
vijftien kilometer heen en weer terug
door de polder.
vijftien kilometer heen en weer terug
door de polder.
Na een week of zes in de brugklas
had ze haar conclusie getrokken:
had ze haar conclusie getrokken:
Ik ben tegenwoordig heel goed want ik begrijp ineens alles, mam!
U had het zeker wel verwacht,
vroeg de meester van groep 8 tegen het einde van het schooljaar.
Nu had ik niets verwacht,
ik was de onbevangen moeder
van een blij kind
dat zich door de basisschooljaren speelde.
van een blij kind
dat zich door de basisschooljaren speelde.
Met het oog op een aanstaande verhuizing
was ze vroeg in groep 3 beland
was ze vroeg in groep 3 beland
en daardoor altijd de jongste van de klas.
Opgewekt, nieuwsgierig, bijdehand, creatief.
Ik had nog nooit een gedachte aan het vmbo besteed
die expliciet met haar in verband stond.
die expliciet met haar in verband stond.
Wel heb ik me later
na die opmerking uit de titel
na die opmerking uit de titel
geschaamd omdat ik niet gemerkt had
dat ons zonneschijntje
dat ons zonneschijntje
op haar teentjes had moeten lopen.
Twee van onze kinderen begonnen op het gymnasium
en eentje "deed" havo.
Ik ga niet uitleggen wie welk diploma heeft gehaald
maar vanzelf ging dat allemaal niet,
ze hebben er allemaal
op hun eigen manier
hard voor gewerkt.
op hun eigen manier
hard voor gewerkt.
Op al mijn kinderen ben ik ontzettend trots,
ongeacht hun schooldiploma.
Alle vier werden ze een bevoegde leraar,
ieder op zijn of haar eigen manier.
De verschillen zijn groot en toch niet -
De verschillen zijn groot en toch niet -
Ze zijn gewoon goed.
En zolang onze jongste daar geen melding van maakt
zal er geen kind in haar klas zijn dat denkt:
Oh onze juf heeft op het VMBO gezeten,
dat zie je zo.
Ik werk al zeventien jaar als docent in het VMBO
en heb daar nog nooit een dag spijt van gehad.
Natuurlijk moet je fit zijn
en tegen een stootje kunnen
en tegen een stootje kunnen
want onze leerlingen zijn mondig, handig en supercreatief.
In de loop van de jaren
neem je van die eigenschappen vanzelf iets over
neem je van die eigenschappen vanzelf iets over
en dat is precies wat je nodig hebt
om een goede leraar te zijn.
Op al mijn leerlingen ben ik vroeg of laat trots,
en meestal niet een beetje.
Omdat ze iets doen wat ik niet verwacht,
iets bedenken wat ik nooit zou doen
of
of
omdat ze me recht-voor-mijn-raap zeggen
wat ze van me vinden:
wat ze van me vinden:
vaak hebben ze gelijk,
soms klinkt het aardig en soms iets minder.
Wie ben je en wat doe je met je talenten,
daar gaat het om
bij leraar en leerling
op welk niveau ook
jong geleerd
levenslang
jong geleerd
levenslang
daar wil ik
als docent, als moeder of anderszins
graag
een bescheiden schakeltje in zijn.
een bescheiden schakeltje in zijn.
Kom niet aan mijn VMBO
Ik hou er van.